استفاده ازنام دموکراسي لکه ننگي است برجبين دموکراسي
وطن پور وطن پور

هفته‌نامه آمريكايي تايم نوشت: براساس گزارش فوق محرمانه‌اي كه چند ي قبل توسط پنتاگون منتشرشد وچندان مورد توجه قرارنگرفت،بسياري از تاكتيك‌هاي جنجال‌برانگيز بازجويي كه در عراق، افغانستان و گوانتانامو عليه مظنونان فعاليتهاي تروريستي استفاده شده، در حقيقت از تكنيك‌هايي نمونه‌برداري شده بود كه آمريكا نگران بود دشمنان از آنها عليه نيروهاي آمريكايي دستگير شده در دوران جنگ سرد استفاده كنند.

 تايم نوشت:اين برنامه تحت عنوان بقا، طفره، مقاومت و فرار موسوم به ‪ SEREدر ابتدا به عنوان آموزشي براي نيروهاي ويژه در فورت بريج طراحي شد.

تاكتيك‌هايي همچون محروم كردن از خواب ، انزوا، تحقير جنسي، محروميت‌هاي حسي ، برهنگي، قرار گرفتن در معرض هواي شديدا سرد و موقعيت‌هاي استرس زا همگي بخشي از يك برنامه نجات يافتن بود كه با دقت مورد نظارت قرار داشت. اين برنامه آموزشي براي آن دسته از نيروهايي كه در معرض دستگير شدن توسط شوروي يا نيروهاي چيني قرار داشتند تحت نظارت روانشناسان ارتش اجرا مي‌شد. افشاي اين مساله كه در گزارشي تحت عنوان بررسي تحقيقات در مورد بدرفتاري با زندانيان مطرح شده است براي نخستين بار مبدا و همچنين جزئيات جديدتري را در مورد بسياري از تكنيك‌هاي توهين آميز بازجويي كه به رسوايي‌هاي ابوغريب، گوانتانامو و ديگر زندان‌ها منجر شد،فاش كرده است.

اين درحالي است كه پنتاگون هنوز استفاده از برخي از تكنيك‌ها را به صورت كامل منع نكرده است. سناتور كارل لوين  Carl Levinرييس كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا اين يافته‌ها را كاملا نگران‌كننده  خواند و اعلام كرد قصد دارد در اواخر سال جاري جلسات استماعي را در مورد روش‌هاي بازجويي كه در اين گزارش به آن اشاره شده برگزار كند. اين گزارش كه در سال گذشته تكميل شده بود و تنها در ‪ ۱۸ماه مه از بخش محرمانه خارج و به صورت علني منتشر شد معتقد است تكنيك‌هاي توهين آميز از فرآيندي بسياري رسمي تر از آنچه وزارت دفاع پيش از اين به آن اعتراف كرده است نشات گرفته بود.

 تا سال ‪ ۲۰۰۲پنتاگون به دنبال الگويي براي بازجويي از افرادي بود كه در جنگ عليه تروريسم دستگير و آنها را جنگ جويان غيرقانوني توصيف كرده بود. اين افراد كه بسياري از آنها در افغانستان دستگير شده بودند در ابتدا به زندان گوانتانامو در آمريكا انتقال يافتند ولي بقيه در زندان‌هاي مخفي سازمان سيا نگهداري شدند يا به آن دسته از دولت‌هاي متحد آمريكا انتقال يافتند كه داراي سابقه شكنجه زندانيان هستند.

در همان سال مسوول زندان گوانتانامو اقدام به استفاده از تكنيك‌هاي ضد مقاومت بر اساس برنامه ‪ SEREعليه زندانيان پرداخت و بر اساس اين گزارش، روانشاسان ‪ SEREاردو نيز براي كمك در اختيار وي قرار گرفتند. در پي انتشار خبر بدرفتاري با زندانيان (كه شامل انزواي طولاني مدت، درآوردن اجباري لباس ها، سوء استفاده از ترس زندان بانان < بخصوص ترس از سگ ها>، و تهديد عليه اعضاي خانواده آنها)، پنتاگون استفاده از تاكتيك‌هاي ‪  SEREرا در سال ‪ ۲۰۰۲محدود و در نهايت همه آنها را ممنوع كرد.

آيين نامه اردو آمريكا نيز كه راهنماي اصلي بازجويي‌هاي اردو است، هم اكنون صريحا به ممنوعيت استفاده از تكنيك‌هاي مختلف ‪ SEREاز جمله ممنوعيت استفاده از سگ‌ها و ايجاد اين تلقين كه زنداني در حال خفه شدن در آن است اشاره كرده است.

منتقدان همچنان نگران هستند كه اين پاكسازي‌ها به اندازه كافي در تمامي سطوح انجام نشده است. تعداد داکتران براي حقوق بشر طي نامه‌اي كه در ‪ ۳۱ماه مه سال ‪ ۲۰۰۷به رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا نوشته‌اند به ضميمه آيين نامه كنوني اردواشاره كرده‌اند كه در آن به صراحت اجازه انزوا، و محروميت‌هاي حسي و خواب داده شده است. اين نامه كه توسط  استفن ژناكيسStephen Xenakis  جنرال بازنشسته اردو كه يك داکتر و از مسوولين ارشد طبي سابق آمريكا است و لئونارد رابنشتاين ‪ Leonard  Rubenstein مدير اجرايي اين سازمان امضاء شده است، همچنين به اين مساله اشاره مي‌كند كه آيين نامه كنوني در مورد بسياري از روش‌هاي مبتني بر  SERE سكوت كرده است.

در سال ‪ ۲۰۰۶پنتاگون در پاسخ به انتقاداتي مبني بر اينكه داکتران به عنوان كساني كه براي مراقبت از انسان‌ها قسم مي‌خورند نبايد در بدرفتاري يا برخوردهاي غير درماني مشاركت داشته باشند نقش روانشناسان را به عنوان اعضاي تيم‌هاي بازپرسي اردوي آمريكا كاهش داد.

 ولي در نامه داکتران براي حقوق بشر گفته شده است كه آيين نامه جديد و اصلاح شده پنتاگون همچنان از روان شناسان اردو خواسته است تا نقشي اساسي در بازجويي‌ها ايفا كنند چيزي كه  آنان را خطرناك و نا مناسب توصيف كرده است.  پنتاگون مدعي است اين بدرفتاري‌ها را كاملا مورد بررسي قرار داده و اقدامات لازم را اتخاذ كرده تا از وقوع مجدد آن جلوگيري كند. حتي اگر تصور كنيم اصلاحات پنتاگون در پاكسازي بدترين بازجويي‌هاي آمريكا موفقيت آميز بوده است، تعدادي از كارشناسان نسبت به موثر يا قابل اجرا بودن سياست‌هاي كنوني شديدا ابراز ترديد كرده‌اند.

اعضاي هيات علمي كه بسياري از آنها به عنوان مشاوران پنتاگون فعاليت مي‌كنند اخيرا اعلام كرده بودند كه سياست بازجويي آمريكا شامل استفاده از بسياري تكنيك‌هاي منسوخ است كه بسياري از آنها به سال‌هاي ‪۱۹۵۰ باز مي‌گردد. اين سياست‌ها به درس عبرت‌هاي پيشين و به حساسيت فرهنگي اعراب و ديگر زندانيان خارجي هيچ توجهي ندارد و اينها همان بي‌احساسي‌هايي هستند كه ما زماني تصور مي‌كرديم تنها بدترين دشمنان آمريكا از آن عليه زندانيان آمريكايي استفاده خواهند كرد.

همچنان اتحاديه آزاديهاي مدني آمريكا ‪ ،ACLU يكي از شركتهاي مربوط به بوئينگ را متهم كرده كه با سازمان سيا در ربودن، شكنجه و رفتار غيرانساني با سه مظنون به فعاليتهاي تروريستي، همكاري كرده است. روزنامه لاس‌آنجلس تايمز نوشت: بن ويزنر وكيل اين اتحاديه، در يك نشست خبري گفته است اين نخستين بار است كه ما يك شركت معروف آمريكايي را به سود بردن از شكنجه متهم مي‌كنيم.

در اين شكايت كه در دادگاه فدرال سن خوزه مطرح شده، عنوان گرديده كه شركت Jeppesen Dataplanدست كم از سال ‪ ۲۰۰۱خدمات مستقيم و چشمگيري را به آمريكا در برنامه موسوم به تحويل فوق‌العاده ارائه كرده است.  برنامه تحويل فوق‌العاده، يك روش كاملا محرمانه و خارج از صلاحيت قضايي براي انتقال مظنونان تروريست به كشورهاي طرف سومي است كه به صورت عادي از شكنجه و ديگر بدرفتاريها استفاده مي‌كنند. دولت بوش نيز هم اكنون پس از گذشت سالها ضمن تصديق استفاده از اين تاكتيك، از عدم استفاده از شكنجه خودداري مي‌كند.

اين شكايت از طرف بنيام محمد ‪ ۲۸ساله‌اتيوپيايي ساكن انگليس، ابوالقاسم بريتل  ۴۰ساله ايتاليايي كه مراكشي الاصل است و احمد آقيزا  ۴۵ساله مصري مطرح شده است.  در اين شكايت گفته شده است كه شركت ‪  Jeppesenدر چهار سال براي بيش از ‪ ۷۰مورد تحويل فوق‌العاده به دولت آمريكا پشتيباني پروازي و لوژستيكي ارائه كرده است. كليو استافورد اسميت كه يك وكيل انگليسي است و از محمد دفاع مي‌كند، اظهارداشت شركتهايي كه از رنج و مشقت ديگران پول بدست مي‌آورند، بايستي انتظار داشته باشند كه از آنها شكايت شود. مايك پوند سخنگوي شركت ‪  Jeppesenنيز گفته است هنوز هيچ شكايتي تسليم اين شركت نشده و به همين علت هيچ اظهار نظري در مورد آن نمي‌كنم.

 تيم نيل سخنگوي شركت بوئينگ در ايالت شيكاگو نيز از تاييد اينكه اين شركت براي سازمان سيا كار كرده خودداري كرد و اظهارداشت خدمات ارائه شده توسط ‪  Jeppesenبر اساس اصولي محرمانه صورت مي‌گيرد. استيون وات وكيل اتحاديه دفاع از حقوق مدني نيز تصريح دارد اين سازمان از منابعي مختلف از جمله تحقيقات در اسپانيا، سوئدن و ايتاليا، ديگر دوسيه ‌هاي محاکم و گزارش رسانه‌ها بخصوص گزارشهاي جين ماير در هفته نامه نيويوركر، اطلاعاتي در مورد نقش ‪  Jeppesen در برنامه تحويل فوق- العاده به دست آورده كه به بخش‌هايي از آنان در اين شكايت اشاره شده است.

 ماير در گزارش خود نوشته است يكي از كارمندان سابق شركت ‪  Jeppesenبه او گفته است يكي از مقامات ارشد اين شركت گفته بود ، ما تمامي پروازهاي تحويل فوق‌العاده را انجام مي‌دهيم. در اين شكايت توضيح داده شده است كه اين هواپيماها براي منتقل كردن اين سه مرد استفاده مي‌شده است و اين شركت نقشي حياتي در ارائه خدمات مربوط به برنامه‌ پروازها، از جمله برنامه سفر، مسير، هوا و برنامه تهيه سوخت و همچنين خدمات مربوط به گمركات، حمل و نقل زميني، غذا، هوتلها و امنيت دست داشته است.

 بر اساس اين دوسيه ، محمد در اپريل ‪ ۲۰۰۲در پاكستان بازداشت شد. او توسط عوامل پاكستاني شكنجه و توسط عوامل اطلاعاتي آمريكا و انگليس در مورد ارتباط آن با القاعده مورد بازجويي قرار گرفته بود. وي سپس به مراكش انتقال يافت كه در اماكن مختلف مورد بازداشت، بازجويي و شكنجه قرار گرفت.  

محمد در نهايت پس از شكنجه‌هايي متعدد به افغانستان و سپس به زندان گوانتانامو انتقال يافت كه هنوز هم در اين زندان است. بريتل كه يك مترجم عربي زبان ايتاليايي است در مارچ ‪ ۲۰۰۲براي انجام يك مورد كاري از ايتاليا به پاكستان سفر كرده بود كه توسط پوليس پاكستان د ستگير و پس از مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از خوابيدن محروم شد. در اپريل ‪ ۲۰۰۲او تسليم شد و به آنچه بازپرسان مي‌خواستند او بگويد (يعني اينكه او يك تروريست است) اعتراف كرد. متعاقبا مقامات آمريكايي در پاكستان به بريتل گفتند در صورت عدم همكاري، بازپرسان پاكستاني او را خواهند كشت. در اواخر ماه مه سال ‪۲۰۰۲ نيز دست‌ها و چشمان او را بستند و توسط يك موتر سوار بر هواپيمايي كردند و به شهر رباط در مراكش انتقال دادند.

 در اكتبر ‪ ۲۰۰۳بريتل بخاطر دست داشتن در فعاليتهاي تروريستي به ‪ ۱۵سال زندان متهم شد. يكي از ناظران سفارت آمريكا نيز اظهار داشت مراحل قانوني اين محکمه مطابق با يك محاکم قابل قبول و عادلانه نبوده است. بريتل همچنان در كازابلانكا زنداني است. سومين شاكي نيز آگيزا است كه نخستين بار در سال ‪ ۱۹۸۲در ارتباط با ترور انور سادات رييس جمهوري سابق مصر دستگير شده بود. او در سال ‪ ۱۹۹۹به صورت غير حضوري در مصر بخاطر عضويت در يك سازمان غير قانوني محاكمه و به ‪ ۲۵سال زندان محكوم شد.  در سال ‪ ۲۰۰۰او قصد داشت به سوئدن پناهنده شود كه توسط پوليس امنيتي اين كشور دستگير و در اختيار عوامل سازمان سيا قرار داده شد كه از آنجا به قاهره انتقال يافت.

در مصر نيز مكررا تحت شكنجه قرار گرفت كه از جمله آنها شوكهاي الكتريكي بوده است.  وي درا پريل ‪ ۲۰۰۴در يك محکمه نظامي مجددا به ‪ ۲۵سال زندان محكوم شد كه بعدا به ‪ ۱۵سال كاهش يافت، وي همچنان در مصر زنداني است. اين شكايت بر اساس قانون ادعاهاي ضررهاي خارجي تنظيم شده كه در آن به اتباع خارجي اجازه داده مي‌شود در محاکم آمريكايي بخاطر نقض حقوق بشر شكايت تنظيم كنند.

 هر چند در اين دوسيه از سازمان سيا مستقيما ياد نشده است، ولي سازمان سيا ممكن است بخواهد بر اساس دكترين اطلاعات سري دولتي اين دوسيه رد گردد.

 اين قانون نخستين بار ‪  ۵۴سال پيش توسط محکمه عالي آمريكا به رسميت شناخته شد كه در آن محاکم حق بررسي اطلاعاتي كه ممكن است امنيت ملي را در معرض خطر قرار دهد ندارند.  چندي قبل نيز يك محکمه تجديد نظر ، فدرال را بااشاره به دكترين اطلاعات سري دولتي دوسيه شكايتي كه توسط خالد المصري كه يك اتباع آلماني عليه سازمان سيا است، رد كرد. المصري گفته بود پس از ربوده شدن به افغانستان انتقال يافته و در آنجا مورد شكنجه قرار گرفته است. وكلاي اتحاديه آزاديهاي مدني آمريكا اعلام كرده‌اند طي نامه ي از دادگاه عالي آمريكا خواسته‌اند حكم صادره در مورد المصري را لغو كند.

 به گفته رومرو، دولت بوش از امتياز اطلاعات سري دولتي استفاده كرده است تااز پاسخگويي و خجالت زدگي بخاطر شكنجه و ديگر اشتباهات دولت در جنگ خود عليه تروريسم طفره برود.  پال گيميگليانو سخنگوي سازمان سيا نيز در همين ارتباط گفته است سازمان سيا به صورت علني در مورد روابط قراردادي كه ممكن است با شركتها يا افراد داشته يا نداشته باشد بحث نمي‌كند.  وي همچنين برنامه تحويل فوق‌العاده را ابزاري قانوني در مبارزه عليه تروريسم دانسته و افزوده است اين برنامه بسيار كمتر از آنچه برخي مطبوعات ادعا كرده‌اند مورد استفاده قرار گرفته است.

شش گروه حقوق بشر اقدام به انتشار ليستي متشكل از اسامي 39 تن كردند كه گفته مي‌شود در زندان‌هاي سري سازمان سيا نگهداري مي‌شوند، اما محل نگهداري آنها معلوم نيست. دولت آمريكا مدعي است كه اين زندان‌ها فعلا خالي هستند . ادارات  انگليسي عفو بين‌الملل،  Cageprisoners and Reprive و  مسوولين آمريكايي ديدبان حقوق بشر، مركزحقوق قانون اساسي و مركز حقوق بشر و عدالت جهاني اقدام به انتشار گزارش 21 صفحه‌اي با عنوان  -مسووليت آمريكا براي افشاي مفقودان جنگ با ترور- كرده‌اند . اين ليست شامل اسامي 4 تن مي‌باشد كه از زمان مفقود شدنشان تاكنون نامي از آنها برده نشده بود.

اين ليست شامل اسامي 39 تن از اتباع مصر، كنيا، ليبي، مراكش، پاكستان واسپانياست .

در اطلاعيه‌ي منتشره از سوي اين ادارات آمده است: اين گزارش جنبه‌هايي از برنامه‌ي بازداشتي سازمان سيا كه دولت آمريكا همواره سعي در پنهان كردن آن دارد؛ نظير محل نگهداري بسياري از اين زندانيان، سوء رفتار با آنها و كشورهايي كه ممكن است به آنجا منتقل شده باشند، مي‌شود.

اين گزارش هم‌چنين تاكيد كرده است كه خانواده‌ي زندانياني كه در زندان‌هاي مخفي نگهداري مي‌شوند؛ از جمله برخي از همسران و كودكان آنها كه حتي بيش از هفت سال ندارند نيز به طور سري بازداشت شده‌اند . آنها به عنوان نمونه به نام خالد شيخ محمد كه گفته مي‌شود رهبري عمليات حملات 11 سپتامبر 2001 در آمريكا را برعهده داشته به همراه كودكانش كه 7و 9 ساله هستند، اشاره كرده است. اين افراد در سپتامبر     2002 دستگير شده‌اند . در ادامه‌ي اين گزارش آمده است: به گفته شاهدان اين دو كودك در مركز بازداشتي بزرگسالان به مدت 4 ماه نگهداري شده و بازجويان آمريكايي از اين كودكان در مورد مخفيگاه پدرشان بازجويي مي‌كردند . كلوديو كوردون، مدير ارشد تحقيقات در عفو بين‌الملل مي‌گويد: مسووليت دولت‌ها حمايت از مردم در مقابل اقدامات تروريستي است نه بازجويي از آنها.

 


دستگيري مردان، زنان و حتي كودكان و نگهداري آنها در محل‌هاي مخفي غيرقابل قبول است. دولت آمريكا بايد به اين اقدامات غيرقانوني و غيراخلاقي يك بار براي هميشه خاتمه دهد . عفو بين‌الملل و ديدبان حقوق بشر نيز اعلام كرده‌اند داد خواستي در اين رابطه به دادگاه فدرال آمريكا براي افشاي جزئيات در خصوص زندانياني كه هنوز در محل هاي مخفي نگهداري مي‌شوند، ارائه داده‌اند.

همچنان روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نوشته است: نتايج تحقيقات شوراي اروپا حاكي از آن است كه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) از توافقنامه‌هاي نظامي سازمان ناتو، براي تاسيس زندانهاي مخفي در لهستان و روماني، بمنظور شكنجه رواني و فيزيكي افراد مظنون به فعاليتهاي تروريستي استفاده كرده است. مظنونان در اين زندانها براي ماه‌ها به صورت انفرادي و در حالي كه دستها و پاهايشان بسته بود، نگاه داشته مي‌شدند و مورد انواع شكنجه‌هاي فيزيكي و رواني قرار مي‌گرفتند. بر اساس اين گزارش ‪ ۷۲صفحه‌اي كه براي شوراي اروپا و در حقيقت سازمان حقوق بشر قاره اروپا تهيه شده است، برخي از سطح بالاترين مظنونان تروريست آمريكا از جمله "خالد شيخ محمد" كه هماهنگ‌كننده اصلي حملات ‪ ۱۱سپتامبر تلقي مي‌شود، در يك زندان مخفي در لهستان نگهداري و بازجويي شده است.

 ديك مارتي كه يك وكيل سوئيسي است و توسط اين شورا به خدمت گرفته شده است، اظهارداشت سازمان سيا اين عمليات را بر اساس چارچوب ناتو انجام داده و به سازمانهاي اطلاعاتي كشورهاي عضو (از جمله لهستان و روماني) اين پوشش را داده تا به سازمان سيا در استتار پروازهاي مخفيانه، و تاسيسات بازجويي كه پس از حملات ‪ ۱۱سپتامبر راه اندازي شد و تا پاييز سال گذشته ادامه داشت ، كمك كنند.  برخي از مقاماتي كه به نمايندگي از سازمان سيا، ناتو، لهستان و روماني صحبت مي‌كردند، يافته‌هاي اين گزارش را مورد انتقاد قرار دادند. لهستان و روماني نيز تاسيس زندانهاي مخفاينه سازمان سيا در خاك خود را تكذيب كرده‌اند.  "پال گيميگليانو" سخنگوي سازمان سيا نيز ضمن آنكه اين گزارش را جهت - گيرانه و تحريف شده توصيف كرد، گفت عمليات ضد تروريستي سيا، قانوني و موثر و كاملا تحت نظارت و به نفع بسياري از مردم، حتي خود اروپايي‌ها بوده است، بويژه كه همكاريهاي مقابله با ترويسم آمريكا با اروپا بسيار قوي است.  پس از آنكه روزنامه "واشنگتن پست" در سال ‪ ۲۰۰۵گزارشي را در مورد وجود زندانهاي مخفيانه سازمان سيا در اروپاي شرقي منتشر كرد، بسياري از كشورهاي اروپايي از اين مساله خشمگين شدند و شوراي اروپا نيز به مارتي ماموريت داد در مورد اين مساله تحقيقاتي را انجام دهد.

 مارتي در اين گزارش ضمن رد عميق رفتارهاي آمريكا با زندانيان، اظهار - داشت كه ما بايد براي هميشه اين طرز تفكر دولت بوش را از بين ببريم كه معتقد است اگر نمي‌تواند چنين اقداماتي را در داخل كشور خود عليه زندانيان يا شهروندان خود انجام دهد، پس بهتر است آن را در كشوري ديگر انجام دهد كه پاسخگو نباشد. در اين گزارش اشاره شده است كه بسياري از كشورهاي اروپايي ، ناتو و آمريكا با اين تحقيقات همكاري نكرده‌اند.  اين گزارش براي بسياري از دولتهاي اروپايي نيز حياتي بوده، زيرا آنها اجازه داده‌اند كه از طريق حريم هوايي آنها زندانيان به مكاني ديگر انتقال يابند.  هر چند اين گزارش بيشتر بر اساس منابعي تهيه شده است كه در اين گزارش شناسايي نشده‌اند، ولي مارتي گفته است با بيش از ‪  ۳۰تن از اعضاي سازمانهاي اطلاعاتي در آمريكا و اروپا و همچنين غيرنظامياني كه به صورت قراردادي براي اين سازمانها كار كرده‌اند، صحبت كرده است. در اين گزارش جزييات جديدي در مورد روشهاي انجام عمليات سازمان سيا، تاكتيكهاي بازداشت و بازجويي در زندانهاي مخفي ارائه شده است.

 بنابراين گزارش، مدارك حاكي از آن است كه سازمان سيا براي كنار گذاشتن مقامات غيرنظامي، از مقررات فوق العاده استفاده كرده است كه پس از حملات ‪۱۱ سپتامبر توسط ائتلاف ناتو به تصويب رسيده بود.  به برنامه مخفيانه زنداني‌ها، در سازمان ناتو درجه "فوق سري كيهاني" داده شده بود. همچنين دو كشور لهستان و روماني كه از اعضاي جديد سازمان ناتو هستند در اين برنامه مشاركت چشم‌گيري داشته‌اند ، زيرا آنها قصد داشتند با همكاري با آمريكا، روابط را خود با واشنگتن تقويت كنند.  بنا بر اين تحقيقات، از تاسيسات موجود در مركز آموزش اطلاعاتي ‪StareKiejkutyدر لهستان، براي بازداشت و بازجويي اكثر مظنونان مهم سازمان سيا ، از جمله خالد شيخ محمد و "ابو زبيده" از عوامل ارشد القاعده، استفاده شده است. هر دو اين افراد در اين محل با استفاده از "تكنيكهاي بهبود يافته بازجويي" كه حسن تعبيري براي واژه شكنجه است، مورد بازجويي قرار گرفته‌اند.  بر اساس مدارك مربوط به اطلاعات پرواز و اطلاعاتي كه توسط منابع اطلاعاتي ارائه شده است، اين احتمال وجود دارد كه محمد كه در اول مارچ ‪ ۲۰۰۳در پاكستان دستگير شده بود، نخست به كابل انتقال يافته و از آنجا در هفتم مارچ به فرودگاه نظامي ‪ Szymanyدر لهستان انتقال يافته باشد.

به گفته برخي منابع، وقتي پروازهاي سازمان سيا به حريم هوايي اين فرودگاه نزديك مي‌شد، عوامل لهستاني به تمامي كاركنان خود دستور مي‌دادند كه منطقه فرود هواپيما را ترك كنند. معمولا يك تيم فرود متشكل از دو يا سه موتر در انتظار بودند كه گاهي موتور اين ماشينها نيز خاموش نمي‌شد.

 پس از متوقف شدن هواپيما، اين موترها به سمت هواپيما حركت مي‌كردند و مقامات آمريكايي به گونه‌اي كه برج مراقبت لهستان هيچ ديدي نسبت به آنها نداشته باشد، بازداشت‌شدگان را سوار برموتر ها مي‌كردند. پس از آن اين موترها به سرعت با استفاده از درهاي امنيتي از محل خارج مي‌شدند و پس از طي كردن مسيري كه آسفالت نشده بود به ورودي مركز آموزش اطلاعاتي ‪ Stare Kiejkutyمي‌رسيدند و در آنجا زندانيان نگهداري شده و مورد بازجويي قرار مي‌گرفتند.

در اين گزارش همچنين به توصيف وضعيت سلولهاي مخفيانه سازمان سيا اشاره شده كه اين اطلاعات از طريق مصاحبه با زندانيان پيشين يا كنوني، طرفداران حقوق بشر، يا افرادي كه در زندانهاي مخفيانه سازمان سيا كار كرده‌اند، بدست آمده است. توصيف اين سلولها تنها به اظهارات يك زنداني تكيه نكرده است و در حقيقت تركيبي از تمامي اظهارات بوده است، البته در اين گزارش اشاره نشده است كه زندان كداميك از كشورها توصيف شده است. بر اساس آن، برخي از زندانيان گاهي براي چند هفته به صورت عريان در سلولهاي خود نگهداري مي‌شدند و برخي از آنان حتي تا مدت چهار ماه را در سلولهاي انفرادي و با محروميتهاي شديد حسي در سپري مي‌كردند.  آنها در تمامي اين مدت در سلولهايي تنگ و در حالي كه دستها و پاهايشان در تمامي مدت بسته بود، نگهداري مي‌شدند.  دماي اين سلولها نيز در درجه‌هاي بسيار شديد نگهداري مي‌شد. در برخي موارد دما بسيار گرم و در برخي موارد نيز به حد يخ زننده‌اي سرد بوده است.

استفاده ازمنابع خبري .

 


June 17th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی